Campeltown – Oban

Vi havde ærlig talt sovet vildt dårligt hele natten, så det var næsten en lettelse at vækkeuret ringede, for så behøvede man ikke længere at skulle “forsøge at falde i søvn”.

Vi snuppede et hurtigt og dejlig varmt bad i toiletbygningen, som var pænt og ren. Morgenmad med musli og så hurtigt af sted på 128 sømil til Oban.

Dette var den mest forberedte etape for vi skulle både runde Mull of Kintyre og forbi Corrywreckan. Begge var steder, hvor forkert timing af tidevand ifølge beretninger kunne gøre det til temmelig ubehagelige steder. Prøv at se denne denne video der viser en computeranimeret illustration af forholdene: Corryvreckan tidal race

Vi stod ud fra Campeltown på kryds og med meget lidt genua rullet ud. Den billige dacron rullegenua gjorde det nu udmærket. Vi lagde en kurs så vi kom godt ud mod sydøst før vi vendte og gik på bagbord halse mod vest.

Rundingen af Mull of Kintyre er (wpt 3) berygtet i sejladsberetninger som et sted man skal holde sig fra under visse vejrforhold.

Rundingen af Mull of Kintyre har stående tidevandsbølger ca 2 sømil ud fra kysten, og derfor skal man helst passere midt mellem flod og ebbe (som på engelsk kaldes slack water). Da vi jo havde 12-14 m/s i udsigt kunne og ville det blive en tur rundt med masser af action. Billederne underdriver den vildskab vi mødte, da vi let forsinket rundede med 3 knob medstrøm og halvvand. Alle de forfærdelig historerer jeg havde læst kom lidt til skamme, men bagefter har jeg tænkt på, at de nok alle er skrevet at tursejlere. Vi er alle kapsejlere og har været i det der var værre, så vi synes egentlig det var ret sjovt og fedt med de store søer, sidelænds surfture og vind der hylede. Derudover følte vi hele tiden at båden var i god balance og kontrol. Det gav rigelig mulighed for at nyde det utroligt flotte land – selvom det herude er barskt, klippefyldt og goldt.

Vinden stod i sydvest, så efterhånden som vi rundede kom den også mere om i agter, og resten er dagen op gennem Sound of Luing var afslappende medvindssejlads. Båden gik virkelig godt og inden længe kunne jeg regne ud, at vi ikke alene havde indhentet forsinkelsen fra det første kryds fra Campeltown, men også kom foran tidsrammen for passagen af Correwreckan med ca 1 time.

Spændingen øgede som vi nærmede os, men det blev en fuser – måske fordi vi var på det svageste tidspunkt af tidvandet. Det var nogle små krussedulle-strømvirvler nu og da, men intet som man havde set på videoer. Det var sidst på dagen og solen stod lavt, så alt var bare “næææ”, “se dér”, “orv hvor er her flot”. På dette tidspunkt var vi kommet tilstrækkeligt ind i landet, at vi ikke havde meget mere end 4-5 m/s  og helt fladt vand pga læ fra øerne, så motoren var blevet tændt lidt tidligere.

Vi anløb Oban sydfra i mørke, og fandt en meget ledig plads på de nyanlagte pontonbroer. Oban er mere levende om end Campeltown bl.a. er der mere industrihavn og færgehavn. Her var helt stille i vejret, og selvom man godt kan høre havnens industrielle støj, var udsigten til en god nats søvn særdeles gode. Det fik nogle også, men andre oplevede det mest bizarre. Låsen i lugen var i stykker, så man kunne ikke afløse båden indefra. Det var vi ikke speciel bekymrede over for der er en stor gitterport med adgangskode til marinaen, så hvem som helst ikke kan komme ind. Midt i natten opdager vi (ikke jeg som sov fra det hele), at en mand i jeans og undertrøje er gået ombord og har lagt sig i styrbord køje (vi har en mand “J” sovende i bagbord køje). Han begynder at snakke i søvne, og “J” halvråber “Så hold dog kæft” i den tro at det er “P” som normalt sover i styrbord kahyt. Hvad der præcist sker, kan jeg ikke redegøre helt for, fordi jeg sov fra det hele. Den blinde passager bliver lokket op i cockpittet af “P” som nu var vågnet. I “tumulten” havde “M” som sov i forkahytten forskanset sig i den tro, at vi alle var ved at blive slået ihjel, og måtte noget panisk opdage, at spilerstagen der lå på dækket forhindrede ham i at flygte ud af forlugen. Manden ville bare gerne sejle med, men lod sig til sidst overtale til at gå fra borde.