Amitiøst havneprojekt på spinkelt grundlag

Et nyt stort havneprojekt til lystsejlere er undervejs i Storebælt. En privat investor har købt DSB’s gamle færgehavn i Knudshoved og har store planer om at etablere Admiral Marina – en ny lystbådehavn med 300 pladser. Priserne for en havneplads forventes at ligge på 75.000 kr. for de mindste pladser og opefter, og man forventer stor tilstrømning af nye kunder fra nær og fjern.

Projektet er meget spændende og visionært, og det er oplagt at anvende området til marina af konstruktionsmæssige årsager. Det meste af moleområdet er anlagt, og det er normalt en af de dyreste omkostninger ved anlægning af lystbådehavne. Havnen er stor og dyb nok til at huse de største yachts og tilsejlingsforholdene gode. Men er det fåtallet eller flertallet der får økonomien til at hænge sammen i en ny havn? Er det den lokale befolknings lystfartøjer eller tyske charterbåde?

Spørgsmålet er om fynboerne er villige til at køre længere end andre for at komme ud til sine både. Antager vi dette, og sågar at en portion af odenseanerne, flytter båden til Nyborg, så er befolkningstætheden fortsat meget lav i forhold til f.eks. hovedstadsområdet. Det er i virkeligheden en urimelig sammenligning, men Admiral Marina bruger selv de lange ventetider i Øresundsregionen som vægtigt argument for, at efterspørgslen efter havnepladser kan retfærdiggøre dette projekt. Spørgsmålet er så om befolkningstætheden og dens indkomstniveau i Nyborg og omegn er så sammenlignelig, at man kan forvente en stor tilstrømning af sejlere der vil betale de mange penge for en havneplads?

Når man kigger på kundegrundlaget kan det være svært at se, hvor kunderne skal komme fra. I oplandet til Nyborg ligger ingenting. Nyborg Kommune har med sine kun 32.000 indbyggere allerede en lystbådehavn med plads til 620 både, og der er tilsyneladende planer om at udvikle havnen yderligere. Kan eller vil man ikke ligge her, er der ikke langt til Kerteminde, som tilbyder en god stor havn med 700 pladser og mange faciliteter. Også her har kommunen arbejdet med havneudvikling de seneste par år. Det er altså to gode havne med tæt beliggenhed til byens nærmiljø og indkøbsmuligheder, som Admiral skal konkurrere med.

Det handler også om beliggenhed, og det ses bevist i Københavnsområdet, hvor der er lange ventelister langs Øresundskysten, men Lynetten Lystbådehavn har ledige pladser – og det skyldes er den har dårlige tilkørselsforhold. Syd for København i Køge Bugt er mulighederne for havnepladser også forholdsvis fornuftige. Det er altså et klart tegn på, at demografi og geografi er vigtige. Det store spørgsmål er jo om, hvor mange der egentlig ikke helst vil ligge tæt på byen og bopæl, og hellere vil stå på venteliste og betale gæsteleje i Nyborg Havn i nogle år, frem for at investere mindst 75.000 kr. i en plads i Admiral Marina + løbende afgifter, som der ikke oplyses om på hjemmesiden. Man kunne godt forestille sig, at nogen gerne ville ligge i Admiral, mens man står på venteliste, men spørgsmålet er, om man kan sælge sin plads uden tab, når man får sin ønskede plads i Nyborg.

En placering ude i det gamle færgeleje beskrives som helt unikt. Det må siges. Det er helt tæt på motorvejen, så adgangsforholdene er fantastiske. Ve dog den sejlerfamilie der forventer en stille og rolig sommeraften, for alle ved at motorveje kan høres, og når man er i havn er det lyden af denne man forventer og ikke af 35.000 køretøjer i døgnet. En fordel som sejler er dog stensikker og ganske unik. Der er adgang til en døgnåben Monarch-restaurant. Velbekomme.