Transporttur til Stenungssund blev hård

Det var planen at tage transportturen til Stenungssund i et langt hug og en kortere rekonnoseringstur ved Djävulholet. Afgang onsdag d. 14. august 2013 med første stop i Marstrand. Derefter  en lille omvej via Djävulsholet ved Klädesholmen og tilbage mod til Stenungssund.

Der var lovet hårdt vejr med vind op mod 12 m/s fra NV drejende til V i løbet af det kommende døgn. Allerede ud for Vedbæk Havn tabte vi den øverste sejlpind, som åbenbart havde rusket sig ud af webbingstroppen. Den blev erstattet i Rungsted, hvor Shipshape have en stump og et værksted vi måtte låne.  Kort efter afgangen fra Rungsted sprang en Harken-blok ved masten som holdt reb 1. Den havde vi heldigvis ekstra af.

Efter Helsingør fulgte vi Nordjællands kyst et stykke tid med kryds inden vi gik nordover mod Kullen.  Nu var aftensmaden nærmet og det var en fremragende frikadeller m. kartoffelsalat. Da vi kom fri af Sjælland kunne vinden og søen mærkes . Det skulle vise sig, at den NNV-lige kurs mod Marstrand blev et hårdt kryds hele natten. Søerne var lange og kom ind skråt forfra, så der var heldigvis ikke mange “klaskere” som man ellers kan opleve på kryds.  Vindestødende var oppe på 14 m/s, så det blev en noget urolig tur. Alt baggage og flytbart udstyr var stuvet op i BB-køje og fastspændt, så mest mulig vægt lå til luv.

Vi aftalte hurtigt en vagtordning med to mand i cockpit og en mand om læ. Der var ikke en eneste lanterne at se, så vi kunne organiserede det i 3 holds skift med en mand på ror og udkik og en mand siddende standby på skøder m.v., men som ellers godt kunne sidde i læ af sprayhooden. Alle bar naturligvis livliner.  Natten gik, og jeg gik blev afløst og gik ned sidst på nattenved 04-tiden, vil jeg tro. Satte ørepropper i og fandt en position i stikkøjen, hvor man ikke rullede rundt med dønningerne.

Da jeg vågnede var det blevet lyst og vinden havde lagt sig. På dæk kunne man høre at de diskutterede kurser frem mod skærene – vi var vist ankommet til den sydligste del af Skærgården.  Jeg stod op til fantastisk solskinsvejr og efterhånden som morgentimerne skred frem kunne man begynde at hænge vådt sejlertøj op. Til sidst sad vi i t-shirts. Vi sejlede ind gennem indsejlingen til Göteborg havn og og videre nordpå forbi Öckerö. Den var godt efter 12 inden vi anløb Marstrand vi den smukke  kanal.

Det blev til tidlig aftensmad og en gåtur op til Carlstens fæstning, inden køjerne blive fundet. Det var et træt mandskab efter nattens sejlads i Kattegat.