Strømforhold ombord

Lige siden min første solotur rundt om Fyn til Silverrudder 2013 har jeg haft en strømtabel som holder styr på om batteribanken er stor nok til at klare et bestemt forbrug i mange timer. Dengang fordoblede jeg Delice’s kapacitet til 2 x 75 Ah  og installerede samtidig en 20 watts solcelle. Min første Silverrudder tog 36 timer, og der var masser af strøm tilbage.

Nu står Danmark Rundt singlehand for ‘dørken’ og det giver mulighed for betydeligt længere ture uden mulighed for landstrøm. Da der samtidig er kommet nye strømforbrugere på båden, og at én af disse er en autopilot der er nødt til at køre en del mere end til Silverrudder, skal den gamle strømkort opdateres. OG det ser ikke for godt ud.

Først en kortforklaring til kortet.

strømberegning

Hver elektronik-dims har en effekt i watt. Det står typisk i produktets tekniske afsnit af manualen.  Nogle forbrugere har forskellig strømforbrug om dagen end om natten, og deres brug er forskellig. F.eks. er GPS kortplotteren skruet helt ned i lysstyrke om natten til gengæld kører den konstant. Vandpumpen og VHF radioens sendestyrke er virkelig hæftig, men de bruges til gengæld meget lidt.

Skemaet viser en 40 timers tur med 4,5 time i mørke, som giver et direkte forbrug på 1108 Watt timer. Solcellen vil producere 426 watttimer, hvilket giver et behov for 682 Watt timer. Det giver et Ampereforbrug på 57 Ah, og da jeg helst ikke vil aflade batteribanken til mere end 70% kræver det en batterikapacitet på 189 Ah. Der er uheldigvis 49 for lidt. Hvis jeg i stedet accepterede en afladning til 60% har jeg akkurat lidt for lidt. Konklusionen er at vi må overveje at skaffe mere strøm. Det er der flere muligheder for:

1) Købe et batteri mere

Opgradere banken til 3 x 75 Ah giver 245 Ah, men det er ikke godt at sætte et nyt batteri på to gamle. Så den løsning kræver 3 nye batterier. De ligger typisk på 700-800 kr. pr. styk., så det er omkring 2.500 kr.inkl diverse ekstra kabler + 20 kg ekstra vægt.

2) Købe en solcelle mere

Hvis man sætter en 40-50 Watts solcelle på, kan båden være selvforsynende med strøm. Det er faktisk lidt i overskud, hvis turen trækker ud.

solcelle

Det er en kendt teknologi, og den jeg fandt hos Vivaenergi koster 700 kr. og vejer 5-6 kg. Det behøver ikke være en af de tynde dyre modeller. Den kan tilsluttes den eksisterende regulator, så den tekniske tilslutning er ganske nem. Den skal kunne klikkes af og på, da den ikke skal bruges til hverdag. Den kan kun sidde mellem agterpullpitterne, men her bliver med lidt Georg Georgløs tænkning muligt at vippe cellen, så den vender bedre mod solen.

3) Købe en generator

Dette er den mest spændende idé. Der findes små transportable generatorer på markedet og jeg fandt en lille 650 watts generator hos et tysk firma til ca. 2.400 kr. Den kører på benzin og skal altså tilsluttet en udstødningsslange, da vi ikke skal have kulilte i båden. Den installation er tekniske set nem nok, og kan løses med en skroggennemføring, lidt slange og nogle spændebånd.

denqbar

Generatoren kan producere store mængder strøm til Delice at vi kan klare os meget længe, og da den også har 230 volt udtag kan vi før det første tilslutte Tystorladeren til generatoren så der er styr på ladningen, men også køre en PC og lade andet udstyr op på almindelig vis. Det er ikke meningen at den skal køre hele tiden men kun, når batterierne trænger til ladning. Ulempen er selvfølgelig lidt ekstra støj, benzin påfyldning og ikke mindst at træksnoren sidder på den ene side, betjeningspanelet på den modsatte og udstødningen i den ene ende. Den kan altså blive lidt bøvlet at starte den.

Konklusion

Det ved jeg endnu ikke, så denne historie for et ekstra kapitel