2. plads til Delice Sjælland rundt 2015

SR2015For første gang i mange år gjorde vi et forsøg med marathondistancen Sjælland Rundt. Denne gang i doublehand teamet op med Michael og Anders.

Deltagere:

Albin Delta Bivian Per Dyrhof
Mini Transat 650 Atomic Leino Svensson
Mini Transat 650 Pinotti Sailing Michael Pinotti

Forberedelserne blev noget forstyrret af, at vi ødelagde spileren ugen inden, hvor skødebarm, ligbånd i styrbordside og underlig blev revet af. Reparationen kostede 3 cm bredde og 5 cm højde, og det kunne have været afgørende for placeringerne, da vi sejlede med spiler i næsten 19 timer fra Storebæltsbroen til mål.

Vi sejlede Delice til Helsingør onsdag aften, og sov i båden. Starten gik kl. 12 sammen med singlehanderne, så der var lidt tid om formiddagen til indkøb af frisk mad til det første døgn. Vi havde kigget langt og længe i vindudsigterne, og det kunne se ud som om, at vi skulle skynde os rundt. Alle vejrtjenester viste, at vinden ville aftage i løbet af fredag eftermiddag og at aftagelsen ville komme fra SV og bevæge sig østover, med helt vindstille vejr natten til lørdag mellem Storstrømsbroen og Grønssund. Det handlede med andre ord om at trykke godt på hele vejen og så var der en mulighed for at holde det vindstille område bag sig.

Torsdag aften var der udsigt til en vinddrejning fra vest til nordvest, og den satsede vi på at ramme, så taktikken var lagt an på at komme godt ud i Kattegat og time det så vi lå på en styrbord halse i vindrejningen og ramme Snekkeløbet på rummeren. Det lykkedes. Vi så en konkurrent i en Mini Transat misse dette, og det kostede mange distancer for den.  Vi rundede ikke uventet som 4. båd. De tre foranliggende Quantum Sails, DS37 og Alerion Express var alle noget større end Delice, og måtte nødvendigvis være hurtigere.

Snekkeløbet tracttrac

Vi rundede Snekkeløbet kl. 23, og vinden tiltog lidt efter Snekkeløbet, og vi satte reb 1 efter ½ time.  Det gav markant mere kontrol og mindre krængning, Så Michael kunne tage sig en lur om læ, mens Anders efter planen kunne styre igennem natten fra midnat til 04. Vi rundede Røsnæs kl. 02:45  og faldt af til agten for tværs. Vinden lagde sig lidt, og der blev rebet ud. Den nåede at blive 04:30 inden afløsningen dukkede op fra de nedre gemakker, og Anders fik lov at sove til lige efter Storebæltsbroen, (kl. 6:39), hvor vinden nu havde lagt sig yderligere, og spilerens tur var kommet. Ved Stignæs kunne vi se et par af de store både bag fra, som vi gættede på var Tarok eller Essex Girl, men også Mini Transat’en Atomic havde hentet lidt at det tabte i Storebælt med sin enorme genakker. Ved Agersø overfor Stignæs lå et par af singlehanderne og tog deres obligatoriske 4-timers pause.

Vindudsigterne indikerede at en nordlig rute til Storstrømsbroen kunne være mere fordelagtig end en sydlig, og det fik vi da også ret i. De store både som tog den sydlige kom aldrig nærmere, og vi så den faktisk ikke før mål.

Vejen til Storstrømmen tractrac

Det var en helt fantastisk sejltur ind igennem Storstrømmen og Grønsund. Farøbroen passeret kl. 14:20. Vi tog en sen frokost eller tidlig aftensmad – det er ikke helt til at vide, når døgnet flyttes rundt på den måde som Sjælland Rundt doublehand kræver. Så spiser man når man kan.

Ren sommervejr og let brise og svag medstrøm. Vi nåede ud til næstsidste gate i Grøndsund udsejlningen inden vinden lagde sig helt, og modstrømmen var kommet. Det var 10 lidt frustrerende minutter, hvor vi kunne se, at vinden lå 10 bådslængder længere fremme. Tracket viser da også, at vi havde lidt svært ved at finde retningen. Nu var kl. 17:00.

Ud af Grønsund tractrac

Spileren var udskiftet med Code 1 i 10-15 minutter, men så gik vinden tilbage, og vi valgte at sætte spileren igen og derudover tage en temmelig stor bue rundt om Møn. Vi kunne se på Tractrac, at de andre både havde vindstille tæt på Møn, og vindudsigterne spåede også helt vindstille omkring land, mens der kunne findes 2 m/s længere ude. Vi var måske vel godt ude, for ingen andre gik så langt fra land som vi.

Uden om Møn tractrac

Vores rute er længst mod øst

Michael gik til køjs ud for Møn, og afløste Anders ud for Stevns kl. 02:00, som fik et yderst tiltrængt hvil helt til kl. 06 eller 07, hvor Michael gik ned igen. I løbet af natten kom den forventede regn, og vi gled over Køge bugt i meget svag vind. Vinden tog lidt til ud for Dragør (kl. 8:48) og drejede lidt om i øst, men vi kunne akkurat holde spileren oppe på skæring.  Vi kom godt nok lige lovlig tæt på den østlige side af Middelgrundsmøllerne, og ekkolodet gav os ikke ret meget vand under kølen.  Det lykkede dog at holde Middelgrundsfortet op, så den kunne passeret øst om, men bagfra dukkede en helt uventet udfordring op. Et kæmpe cruiseship overhalede os om styrbord, og vi var en overgang i tvivl om hvad han ville – fortsætte nordpå = fint med os, gå bagom for at gå ind i København = fint med os, men han valgte selvfølgelig den ringeste af alle løsninger, og drejede ind foran. Vi skød 6-6,5 knob, og skibet gav læ og kostede 1 knob i fart, og så kom vi umanerligt tæt på, og oplevede, hvor mærkeligt det er at styre igennem kraftige strømvirvler.

Resten af vejen til Helsingør var igen en jagt. Der var ingen mulighed for at hente den foranliggende båd (Alerion Express/Tyrik), og vi så heller ingen risiko for at blive overhalet af Tarok bagfra. Men vindudsigterne havde igen lovet aftagende vind som ville udvikle sig fra SØ, og den skulle vi undgå. Spileren fik alt hvad den kunne trække på skæring, og vi lå hele tiden på kanten af et broach. Michael sad klar med spilerskødet i hånden i trimmede hele tiden. (De der kender Michael ved han sejler uden handsker, så…) .  Kort før Helsingør kom så faldet, så færgeruten blev passeret i små 2 knob SOG, og med hjælp fra 2,5 knob medstrøm. Vi havde egentlig regnet med at krydse mållinien på samme halse, men den glade medstrøm, tvang os til at bomme, så vi ikke risikerede at glide på den forkerte side af målliniens gule bøje. Vi passerede heldigvis korrekt kl. 13:33, som 4. båd i mål.

Vel inde i havn blev vi inviteret over til Quantum Sail båden som var gået i mål lidt efter kl. 04, og havde vundet løbet. Jan og Helle havde jo fået sovet og badet, så de var vældig friske og bød på champagne og jordbær til de to knap så velduftende Banner-sejlere. Svenskerne på Tyrik, som kom ind som 3. båd var der også, så det var vældig hyggeligt.

Hyggeligt var det også at være vidne til ankomsten af resten af DH-feltet, men line honours til Swan 45’eren Tarok. DH-feltet startede 6 timer efter os, så under normale omstændigheder ville vi ikke være kommet i mål så tidligt. Det gav imidlertid mulighed for at møde nogle nye mennesker, at opleve præmie-ceremonien, og få del i lidt fadøl og grillpølser. Og det var faktisk først her,  at vi blev klar over, at vi var 2’er i løbet, selvom der skulle flere beregninger og omberegninger til. Vi blev faktisk også 2’er overalt, hvis man sammenligner med korrigeret tid på DH-bådene, så det gik da ganske udmærket denne gang. Det er svært ikke at spekulere over om den halve time der manglede til førstepladsen kunne være fundet med en helt ny spiler i fuld størrelse. Vi har sejlet med spiler over 130 nm ud af 248 nm (jf. vores egen gps-log) i næsten 19 timer, så der er en stor distance og mange timer, hvor der ikke har været optimalt træk på. Det finder vi aldrig ud af, og det var under alle omstændigheder en sjov tur, som måske ikke er sidste gang.

Bådtype BaadNavn PersonNavn Mål Finish Elapsed Corrected
1 Quantum Sails 45 Susanne Jan B. Hansen 1.395 27/06/2015@04:12:06 1:16:12:06 2:8:04:53
2 Banner 30 Delice Anders Hansen 1.143 27/06/2015@13:33:51 2:1:33:51 2:8:39:07
3 Alerion Express Tyrik Rolf Engels 1.236 27/06/2015@12:20:13 2:0:20:13 2:11:44:40
4 DS 37 KDY Adam Malling/Kasper Helweg 1.310 27/06/2015@10:16:07 1:22:16:07 2:12:36:43
5 Albin Delta Bivian Per Dyrhof 1.092 28/06/2015@10:09:55 2:22:09:55 3:4:37:14
6 Mini Transat 650 Atomic Leino Svensson 1.252 28/06/2015@03:15:05 2:15:15:05 3:7:11:27