En tur der blev bidt over

Afgangen kl 16:00 lørdag var præget af kraftige regnbyer og ikke mindst for lidt vand i Svanemøllehavnen, for så er der ikke dybt nok til at båden kan komme ud af pladsen. Heldet var at et par venlige sejlere kunne give det fornødne skub, så båden kunne pløje sig igennem dyndet. Og derefter kunne der sættes sejl til en meget lang lænsetur nordpå. Vinden var SØ 8-10 m/s og Øresund gav en overgang 2,5 knob medstrøm så båden gik mindst 6,5 hele vejen igennem vandet, og ofte oppe på over 8 SOG. Helsingør var om bagbord på under 3 timer. Efter godt 1 time langs Nordsjællands kyst gik jeg ud i Kattegat, som hurtigt viste sig at have rejst sig. Vinden var stadig agten for tværs, og vi sejlede 6,5-7 knob og bølgerne pænt store. Desværre mere ind fra siden end agten fra, så det meget aktiv styring. Og vinden var nu næsten konstant 10 m/s.

Planen var jo at gå hele vejen til Kungsbacka, og med denne fart ville jeg ankomme før det var lyst, men det var en anden lyst der trak. Nemlig, at dette er ferie og ikke kapsejlads. Jeg tror ikke det var udslagsgivende, at en megabølge slog ind over den forreste halvdel af båden med så meget vand at det løb under sprayhooden og ned i kahytten, men den står rimelig klart i min erindring. Kort før Kullen besluttede jeg at dog dreje de ca 60 grader ekstra til øst og gå mod Torekov. Ankom kl 23:15, ignorerede de tydelige P forbudt skilte ved brændstofbroen, sov til kl 05 og sejlede videre i en mere modera(r)t vind.

… Helt ærligt: København til Torekov på 6 timer er rimelig hurtigt i Delice, (7,7 knob i gennemsnitsfart.) og det er med et undervandsskrog der trænger til højtryksspuling.

Og således blev planen til Öckerö lidt NØ for Gøteborg lagt. De 87 sømil tog 15,5 timer, så er mere forventeligt tempo på ca 6 knob. Det blev faktisk til en lille omvej, for vinden slog om fra SV til SØ henover middag, så der var alt for meget platlæns med bølger ind fra to retninger bagfra. Temmelig håbløst at styre i. For at minere det tog jeg en lidt skarpere kurs ud i Kattegat ved 12-tiden, og ind igen nogle timer senere. Det var omkring dette tidspunkt at en ekstra mand og en spiler havde være sindsygt sjovt. Ved Nidingen udfor Kungsbacka-fjorden (hvor jeg oprindelig ville have opranket) begynder de første skær at titte frem. Herefter skal man kigge lidt mere på kortplotteren og den planlagte rute, og mulighederne for at zigzag indsnævnes. Jeg gjorde det godt nok i et par timer, men til sidst hev jeg genuaen ned – den stod og blafrede konstant, og flere forsøg på at sejle med elefantører duede ikke i den irregulære sø.

Målet var jo at komme indenskærs og kl 18:30 passerede passeres Valö som med et lille hus (rødt med hvide vinduer selvfølgelig), og et stort hvidt/grønt fyr står som et vartegn for den indre Skærgård. Jovist vi har passeret andre skær og øer, men nu er der for alvor bølge- og vindlæ. I fuld solskin, som hele dagen har være præget af, bliver dette et sted, hvor man får lyst til at flytte hen, når man bliver pensionist. Her er sindsygt smukt, små vige overalt, og småbåde der suser rundtomkring, samt et par Skærgårdskrydsere, som virkelig er i sit rette miljø her.

Herfra tager det ca 2 timer til Öckerö, men nu er vi her, og det må godt tage sin tid – lige bortset fra at sulten efterhånden gerne snart skal have lidt obligatorisk forloren skildpadde. Anløb 21:15 og havde ikke problemer med at finde en nem longside plads i gæstehavnen. Feriesæsonen er vitterlig overstået heroppe.

Mandag bliver en overligger dag. Ex-Bertha kom ind over i morgentimerne og sendte kaskader af vand nedover båden (vinduerne er utætte igen), men da jeg vågnede igen ved 8 tiden var himlen atter blå. Her idag gik jeg en tur rundt på Öckerö og fandt et fint havbad på vestsiden, hvor der utrolig nok var læ. Nu er min havneplads ikke særlig fed. Vinden har sendt en masse sand og småsten ud over kajkanten og ned i båden. Håber ikke de lokale katte aflægger et besøg.

Tirsdag vil jeg gå til Gullholmen længere nordpå. Der er godt med medvind hele vejen og det er jo indenskærs, så blæsten er til at overkomme.